duminică, 12 februarie 2012

Despre masinile electrice - inca un mit daramat

 E deja o moda sa fii eco - indiferent ca vorbim de achizitii de masini, de cresterea animalelor sau de reciclare. Unul dintre cele mai in voga comportamente era sa conduci o masina electrica sau hibrid.

Costuri


 Statul roman chiar subventioneaza cu 3700 Euro achizitia de autovehicule electrice. Nice, huh? Nu chiar, daca incepi sa calculezi ce inseamna 3700 din, sa zicem, aproximativ 21000 Euro, cat costa cea mai ieftina masina de acest tip...




Autonomie

Astfel de masini au o autonomie de aproximatix 100 km, in ocnditii ideale. Adica fara radio pornit (damn! chiar imi placeau aia de la Radio Zu!), fara A/C (asta nasoala rau de tot....) si fara faruri pornite. Altfel, ajungi cam la 50-80 km zilnic. Still ok, daca stai in oras, sau undeva aproape.

Incarcare

Cica asta e avantajul - se incarca repede in cateva zeci de minute. Dar nu oriunde, ci in statii special amenajate. Cea mai aproape de noi se afla prin Austria. Incarcarea normala se face in 8 ore, proximativ, si ne costa cat un bec economic lasat deschis toata ziua! Dar si aici e o smecherie - producatorii auto recomanda un anumit tip de priza, de perete, altfel risti sa strici bateria si instalatia electrica de acasa! Alte cateva sute de euro!


Fiabilitate


Aici cam bate masinile clasice - revizii mai rare, piese inlocuite mai rar, ce-i drept cu o manopera mai scumpa. Sa nu dea Domnul insa sa ai nevoie de inlocuirea acumulatorilor, ca te papa falimentul.
Sim daca tot e iarna si cod galben, portocaliu sau rosu, dupa caz, sa verificam si comportamentul unor vehicule electrice pe aces timp. Au facut asta cei din Estonia, care au un parteneriat cu Mitsubishi care le-a livrat 50 masini electrice (dintr-un total de 500) in schimbul unor certificate de emisii de carbon. Cei de acolo le folosesc pentru asistentii sociali. Cum a venit insa gerul, masinile fie nu mai porneau, fie parcurgeau numai 1-2 km, apoi se opreau. Unde pui, ca nu puteai porni nici radio, nici incalzire, nici faruri, ca murea instantaneu motorul. 

Concluzii

Cineva spunea, acum cativa ani, ca se prea poate ca, inchisa intr-un sertar de mare mahar al petrolului, sa se afle schita masinii eco. Problema e ca acel mare mahar nu o va arata lumii atat timp cat el poate tranzacctiona titeti la preturi astronomice. 
Pana cand masina electrica, solara, pe hidrogen, sau mai-stiu-eu-ce-mega-inventie-eco, se va vinde la un pret rezonabil si va avea fiabilitate, am sa raman fidel Loganului meu. Pe asta mizeaza si OPEC!


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu